Back to the roots

di 13 okt

Het mag duidelijk zijn dat “Yapplaya” geen vrijblijvende teambuilding-operatie is, maar een uitdagende missie. Voor wat, hoort wat. En tot hier toe werkt dat prima.

Sterker nog: de tropische locatie lijkt een goede vibe los te wekken bij de Yappanezen, en dat voelden we ook bij de “value proposition design”-oefening die gisteren ingepland stond.

Ken jezelf, begin bij je klanten

Het Value Proposition Design Canvas werd ontwikkeld door Strategyzer en zoomt in op de klantsegmenten en waardeproposities uit het ruimere business model canvas.

De opzet (zoals wij hem interpreteren) is eenvoudig:

  • Identificeer de noden van je klanten: hun jobs, pijnpunten en doelen
  • Identificeer je eigen producten/diensten, pijnstillers, en toegevoegde waarde
  • Controleer de overeenkomst tussen wat je klant nodig heeft en wat je hen te bieden hebt
  • Stuur je waardepropositie bij indien die niet voldoet aan de belangrijkste behoeftes van je doelpubliek

Het was een boeiende en vooral leerrijke oefening, want door samen na te denken over de rol van Yappa in het leven van onze klanten (van start-up tot gevestigd bedrijf) hebben we de sterktes en zwaktes van onze huidige waardepropositie naar de oppervlakte kunnen brengen.

Zo kregen we een duidelijk zicht op de logische volgende stap in ons groeiproces, en dat was uiteraard ook de insteek.

 

Value Proposition Design on a sunny location #vpd #yapplaya

Een foto die is geplaatst door Yoeri Severy (@yappa) op 12 Okt 2015 om 12:01 PDT

 

Van Yappa naar Yappa 2.0

Yappa is ooit begonnen als bouwer van websites, -shops en -applicaties, toen de vraag daarnaar piekte en het aanbod aan gelijkaardige bureau’s nog relatief beperkt was.

Ongeveer een jaar geleden besloten we onze waardepropositie al lichtjes aan te passen: we werden “bedenker en bouwer” van websites, -shops en -applicaties. Dit voegde de nuance toe van een proactieve aanpak, en van onze input en feedback bij het definiëren van de projecten van onze klanten.

De uitbreiding voelde op dat moment goed aan: onze klanten hadden laten weten dat ze nood hadden aan een volwaardige webpartner, en onze nieuwe waardepropositie leverde daarop een gepast antwoord. Maar het volstond niet.

Dat leerde het value proposition design canvas ons gisteren. We merkten tijdens de oefening dat enkele belangrijke prioriteiten van onze klanten nog niet met een product of dienst uit onze waardepropositie overeenkwamen.

 

Back to the roots...Value proposition design http://www.yapplaya.be/nl/nieuws/d/detail/back-to-the-roots #yapplaya

Posted by Yappa on dinsdag 13 oktober 2015

 

Yappa 3.0?

Een belangrijk principe uit de value proposition design methodologie luidt dat je nooit alle jobs, pijnpunten en waardeidealen van je klant tegelijk kan beantwoorden. Je moet keuzes maken, en beperk je bij voorkeur tot de elementen die hoog op de prioriteitenlijst van je klant staan.

De vraag die zich dus stelt na de value proposition design van gisteren: zijn we bereid om onze waardepropositie te herzien? Is het tijd voor Yappa 3.0? Wordt vervolgd...

Jelle Wierdsma
Online marketeer
@jellewierdsma



We hebben gefaald. Hoera!

di 20 okt

We hebben het niet van de daken geschreeuwd, maar we hadden toch gehoopt met onze nieuwe aanpak te kunnen uitpakken met een nieuwe yappa.be. Dat is niet gelukt. Hoe komt dat?

Meer