We hebben gefaald. Hoera!

di 20 okt

Het is dinsdag, en we zijn weer helemaal op post. #Yapplaya is voorbijgevlogen.

De Yappanezen hebben hard gewerkt. Mooi samengewerkt ook. Ik kijk met veel trots terug op een week aan de Spaanse Costa. Geen dagen vol siesta’s. Wel veel inspiratie, discussie en experimenten. Yappa heeft voortaan een Spaans tintje in z’n DNA.

We hebben het niet van de daken geschreeuwd, maar we hadden toch gehoopt met onze nieuwe aanpak te kunnen uitpakken met een nieuwe yappa.be. Dat is niet gelukt. Hoe komt dat?

Demo time

Vrijdagavond sloten we de werkweek af met een sprint review. Het team dat instond voor de website mocht het werk van 3 dagen presenteren aan de rest van het team.

Een MVP (Minimum Viable Product, of moeten we Minimum Loveable Product zeggen?) waar onze nieuwe aanpak in verwerkt zat: een knap design, een nieuwe back-end, volledig nieuwe copy. Super. En toch… niet klaar voor live, vonden we. Mission failed?

We voerden een interessante discussie over het al dan niet live gaan. Was hetgeen we gebouwd hadden “goed genoeg” voor publicatie? De meesten wilden harder kunnen uitpakken. Kan “trotser”, vonden ze. Voor een andere groep mocht de MVP online, maar wel in de juiste context: het was het resultaat van ons experiment en we zouden er snel revisies van lanceren. Zouden die revisies wel snel genoeg kunnen, met klantprojecten die ook afgewerkt moeten worden?

Het besluit was uiteindelijk: niet lanceren. Dit voldeed nog niet aan de MVP die we voor ogen hadden (of die we niet goed genoeg gedefinieerd hadden bij de start). Bij de site voor je bureau liggen de minimale vereisten om “loveable” te zijn nu eenmaal anders dan bij een functionele applicatie bijvoorbeeld.

Wat hebben we geleerd?

Wireframing, schrijven van teksten en de basis van het design mag geen onderdeel zijn van de sprint. We gaan hiervoor in de toekomst sprint 0 in het leven roepen. Gewoon omdat het teveel invloed heeft op het vervolg van het project.

Nog een belangrijke les: de scope en verwachtingen moeten voor de start duidelijker gedefinieerd worden. Wat zijn de acceptance criteria. Wanneer mag het online. Wat verstaan we onder MVP.

We hebben gefaald... http://www.yapplaya.be/nl/nieuws/d/detail/we-hebben-gefaald-hoera

Posted by Yappa on dinsdag 20 oktober 2015

Fail fast

Misschien ben ik ergens wel blij dat we “gefaald” hebben in onze opzet om de nieuwe website te lanceren. De discussie tijdens de sprint review demo (onze allereerste sinds we met agile gestart zijn) was best heftig, maar bovenal betrokken. Het is die betrokkenheid en kritische blik die ik bij sprint reviews rond klantprojecten ook wil zien. Want dat kan enkel ten goede komen van de afgeleverde kwaliteit.

En is het écht een ramp dat de lancering is uitgesteld? We hebben nu geleerd wat we in de toekomst kunnen doen om een gelijkaardig project beter aan te pakken. Waren we niet in onze opzet mislukt, dan hadden we misschien wel helemaal niets geleerd. Een wijze man heeft me vertelt dat agile nooit een eindpunt kent, maar enkel een “journey”. We zijn slimmer geworden in onze aanpak.

En de nieuwe website?
Vandaag doen we een Yapplaya-retrospective: met het ganse team onze trip evalueren. Zeer benieuwd wat daar nog als feedback uit komt. En volgende week lanceren we de tweede “Yappa 3.0”-sprint met het website team. Aanpak en deadline worden ditmaal op voorhand besproken.

Wordt vervolgd!

Yoeri Severy
yappanees
@yappa



El hackathon de yapplaya!

do 15 okt

Het is de laatste twee dagen erg druk geweest. Dat komt onder meer door project Yappa 3.0, door het team intussen omgedoopt tot project “Bedenken, Bouwen, Boosten”.

Meer

Hoe we Yapplaya aanpakten

ma 12 okt

Toen duidelijk werd dat we met het hele team naar Spanje gingen afzakken was de volgende vraag wat we er juist allemaal zouden doen... Het mocht geen weekje vakantie worden. Ik wou de week ook zo goed mogelijk omzetten in positieve effecten op het team, zonder dat we het gevoel krijgen in één of andere HR workshop te zitten.

Meer